Regia cinematografelor RomâniaFilm va fuziona cu RA-APPS - proiect OUG

RomâniaFilm va fuziona prin absorbţie cu Regia Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS), iar pentru asigurarea continuităţii activităţii de distribuţie şi de exploatare cinematografică va fi înfiinţată o sucursală la RA-APPS, potrivit unui proiect de OUG remis MEDIAFAX de sindicatul RomâniaFilm.

425 afișări
Imaginea articolului Regia cinematografelor RomâniaFilm va fuziona cu RA-APPS - proiect OUG

Regia cinematografelor RomâniaFilm va fuziona cu RA-APPS - proiect OUG (Imagine: Shutterstock)

Potrivit proiectului de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului (OUG), la data intrării în vigoare a acestuia, Regia Autonomă a Distribuţiei şi Exploatării Filmelor "RomâniaFilm", cu sediul în Bucureşti, se va desfiinţa. De asemenea, RomâniaFilm va fuziona prin absorbţie de către Regia Autonomă "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" (RA-APPS), care are sediul tot în Capitală.

La momentul respectiv, toate drepturile şi obligaţiile RomâniaFilm se vor transfera în patrimoniul RA-APPS.

Pentru asigurarea continuităţii activităţii de distribuţie şi de exploatare cinematografică, RA-APPS va înfiinţa şi va organiza o sucursală, precum şi/sau un departament distinct în centrala sa.

Pentru un termen de un an de la data fuziunii, creditorii RomâniaFilm îşi pot valorifica creanţele numai asupra activelor transferate RA-APPS ca efect al fuziunii, "fără a veni în concurs" cu creditorii RA-APPS. După expirarea acestui termen, divizarea în cele două mase patrimoniale a patrimoniului RA-APPS încetează şi se aplică dispoziţiile din dreptul comun.

Protocolul de predare-preluare a activului şi pasivului RomâniaFilm de RA-APPS se va încheia în 30 de zile de la data intrării în vigoare a proiectului de OUG. Încheierea protocolului se va face conform bilanţului situaţiei financiare întocmite, iar pentru încheierea protocolului de predare-preluare Ministerul Culturii şi Secretariatul General al Guvernului vor desemna, prin ordin, o comisie constituită din reprezentanţi ai celor două regii autonome.

Personalul RomâniaFilm, existent la data fuziunii, va fi preluat de RA-APPS. Potrivit notei de fundamentare a acestui proiect de OUG, numărul mediu de salariaţi ai RomâniaFilm este de 177.

Procedurile declanşate în baza Legii privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, aflate în curs de derulare la data intrării în vigoare a acestei OUG, vor fi continuate de RA-APPS, cu recunoaşterea valabilităţii actelor şi a etapelor consumate până la această dată.

Guvernul justifică necesitatea adoptării acestei OUG prin îmbunătăţirea administrării bunurilor aflate în proprietatea privată a statului şi în administrarea RomâniaFilm. Executivul mai spune că neadoptarea de măsuri imediate, prin OUG, poate avea consecinţe grave asupra protejării şi administrării patrimoniului imobil cinematografic gestionat de RomâniaFilm. Guvernul precizează că neadoptarea măsurilor propuse prin această OUG va genera efecte negative, concretizate în continuarea şi agravarea procesului de degradare şi chiar distrugere a bunurilor aparţinând domeniului privat al statului.

În nota de fundamentare a proiectului de OUG se spune că aceste aspecte au fost analizate şi în cursul anului 2012, când, în baza unei sarcini stabilite în şedinţa Guvernului, Ministerul Culturii a prezentat o informare privind situaţia RomâniaFilm, ocazie cu care, în şedinţa Executivului din 10 octombrie 2012, s-a propus ca soluţie fuziunea RomâniaFilm cu RA-APPS.

Conform notei de fundamentare a proiectului de OUG, RomâniaFilm a fost înfiinţată pentru a deservi o importantă activitate de interes public, ce constituie un segment semnificativ al culturii, respectiv distribuirea şi exploatarea filmelor româneşti şi străine în cinematografele din România, săli proprii şi închiriate.

Regia a funcţionat sub autoritatea Centrului Naţional al Cinematografiei, în baza Legii 630 din 2002, iar în prezent se află sub autoritatea Ministerului Culturii, prin efectul Ordonanţei Guvernului numărul 39 din 2005 privind cinematografia.

Prin Legea 303 din 2008 a fost decisă trecerea "în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale locale şi în administrarea consiliilor locale respective" a tuturor sălilor şi grădinilor de spectacol cinematografic, prevăzute în anexa la Ordonanţa 39/2005 privind cinematografia, aflate în domeniul privat al statului şi în administrarea RomâniaFilm, împreună cu terenurile şi bunurile mobile aferente.

La data intrării în vigoare a Legii 303/2008, RomâniaFilm avea în administrare 279 de cinematografe şi grădini de spectacol cinematografic, din care 93 erau închise de mai mulţi ani. De asemenea, peste 150 cinematografe şi grădini de cinema aveau o situaţie juridică neclară şi făceau obiectul unor litigii sau notificări.

Potrivit notei de fundamentare a proiectului de OUG, au apărut probleme în procesul de punere în aplicare a transferului cinematografelor de la RomâniaFilm la autorităţile locale, care au dus inclusiv la creşterea numărului litigiilor. Astfel, a fost necesară clarificarea situaţiei juridice a imobilelor administrate de RomâniaFilm, prin adoptarea OUG 47 din 2011. La momentul elaborării OUG 47 numai într-un singur cinematograf ("Dacia" din Resiţa) dintre cele preluate de autorităţile locale se realiza proiecţie de film.

De asemenea, la momentul respectiv, o parte dintre aceste imobile - 33 de săli -, care nu sunt grevate de sarcini, au fost trecute în domeniul public al statului şi în administrarea RomâniaFilm pentru a asigura, în mod efectiv şi coerent, susţinerea dezvoltării cinematografiei româneşti, de la creaţie la vizionarea de către public.

Totodată, în 60 de zile de la intrarea în vigoare a OUG 47/2011, Ministerul Culturii trebuia să iniţieze şi să supună aprobării Guvernului un proiect de hotărâre privind reorganizarea şi funcţionarea RomâniaFilm.

Ministerul Culturii a demarat elaborarea proiectului de Hotărâre de Guvern privind reorganizarea RomâniaFilm. Însă, înainte de finalizarea etapelor necesare pentru reorganizarea regiei, Curtea Constituţională a emis mai multe decizii care vizau neconstituţionalitatea unor articole din legislaţia privind cinematografia.

De asemenea, în nota de fundamentare a proiectului de OUG este menţionat faptul că activitatea consiliului de administraţie al RomâniaFilm este, în prezent, blocată, în urma contestării repetate pe cale judecătorească a componenţei acestuia de către actuala conducere. De asemenea, se spune că Ministerul Culturii a demarat în repetate rânduri procedura pentru selecţia membrilor consiliului, dar nu a reuşit completarea efectivului cerut de lege pentru funcţionarea normală a acestuia din lipsa candidaturilor şi ca urmare a demisiilor înregistrate. În acest context, încheierea protocoalelor de transfer a cinematografelor către autorităţile locale este pentru moment blocată.

RomâniaFilm a predat către autorităţile locale un număr de 107 cinematografe, iar în prezent regia mai are în administrare 149 de săli şi grădini de spectacol cinematografic pentru care nu au fost încheiate protocoalele de predare. Marea majoritate a cinematografelor aflate încă în administrarea regiei fac obiectul unor litigii sau a contractelor.

De asemenea, RomâniaFilm are în administrare 35 de imobile, proprietate privată a statului, altele decât săli şi grădini de spectacol cinematografic. Cinci dintre aceste imobile fac obiectul unor litigii, iar majoritatea acestora fac obiectul unor contracte de închiriere sau asociere.

În nota de fundamentare a proiectului de OUG se mai spune că reducerea numărului cinematografelor administrate, precum şi deficienţele în administrarea RomâniaFilm se reflectă în mod negativ în situaţia veniturilor şi cheltuielilor regiei. Astfel, datoriile regiei la nivelul lunii octombrie 2014 se ridică la 10.056.005 lei, sumă din care circa trei sferturi reprezintă datorii către bugetul de stat, impozite pe salarii, pe clădiri, asigurări sociale, creditori etc.

În acest cotext, RomâniaFilm este parte în peste 20 de litigii comerciale de recuperare debite pe drept comun în contradictoriu cu debitori ori cu creditori ai regiei şi în circa 90 de litigii comerciale de recuperare debite.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici