- Home
- Cultură-Media
- BUCUREŞTI, (07.02.2020, 08:51)
- Stelian Turlea
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
O carte pe zi: "Eminescu orator. Strategii retorice în publicistică", de Daniel Ciurel
Autorul subliniază că o mare parte a jurnalisticii eminesciene aparţine polemicii.
299 afișări
O carte pe zi: "Eminescu orator. Strategii retorice în publicistică", de Daniel Ciurel
Daniel Ciurel este lector la Facultatea de Jurnalism, Comunicare şi Limbi Moderne, Universitatea „Tibiscum” Timişoara. Şi-a obţinut titlul de doctor cu o teză cu tema „Strategii retorice în publicistica lui Eminescu”, pe care a trasnformat-o mai apoi în cartea de faţă. Receptarea poeziei lui Eminescu a fost imediată, Maiorescu a contribuit decisiv. Publicistica poetului a fost omologată mai târziu, după 1909, beneficiind e oficiile lui Iorga. Opera sa jurnalistică a fost publicată integral abia după 1989. De aceea şi încercările exegetice au fost timide.
ULTIMELE ȘTIRI
-
De 1 Mai sărbătorești „Armindenul”. Ce semnificație are sărbătoarea populară
-
Războiul din Ucraina, ziua 798. Noi bombardamente ruseşti în Odesa. Cel puţin trei ucraineni au murit / Răspunsul Ucrainei: Kievul a lansat miercuri dimineaţa atacuri cu drone asupra mai multor regiuni ruseşti / Rusia a recucerit oraşul Robotyne, principala aşezare eliberată de Ucraina în 2023
-
Rusia a recucerit oraşul Robotyne, principala aşezare eliberată de Ucraina în 2023
-
A început deszăpezirea pe Transfăgărăşan. Iată când ar putea va fi deschis drumul
„Daniel Ciurel abordează, într-o manieră proaspată şi tentantă, un sector relativ putin investigat al creaţiei eminesciene. Înarmat cu achiziţiile criticismului retoric tradiţional şi ale neoretoricii, cu lecturi extinse în domeniul argumentării mediatice, cu o cunoaştere exemplară a tehnicilor jurnalistice de persuasiune, Daniel Ciurel identifică într-un corpus vast de texte strategiile retorice abordate de Mihai Eminescu de-a lungul carierei sale de publicist.
Forţa persuasivă a articolelor eminesciene, demonstrează autorul, provine din credibilitatea şi autoritatea discursului (ethos), din apelurile la pasiunile audienţei (pathos) sş din structurarea logica a argumentelor (logos).
Ethos-ul se manifestă prin strategii retorice precum: asumarea diverselor persona, argumentele autorităţii, strategiile citării şi strategiile prevenirii.
Cititorul acestei cărţi poate descoperi cum Eminescu îşi asumă diverse ipostaze retorice, între dimensiunea ştiinţifică, pozitivă, savantă, cu trimitere la logos, cea vizionară, profetică, tributară pathos-ului şi până la atitudinea satirică sau didactică, vizând ethos-ul.
Pathos-ul se manifestă prin procedee precum sermo (oralitatea), strategiile dialogice şi interogative, strategiile comuniunii, amplificarea retorică şi strategiile reproşului şi ameninţării.
Argumentarea retorică (logos) apelează la raţionamente verosimile prin deducţie, inducţie, analogie şi metaforă.
Cele trei mari articole de doctrină (Influenţa austriacă asupra românilor din Principate, Icoane vechi şi icoane nouă şi Studii asupra situaţiei) corespund celor trei etape ale publicisticii eminesciene, conţinând esenţa gândirii lui sociale şi politice, dar cuprind şi principalele structuri retorice din opera jurnalistică.
Demersul critic se încheie cu analiza strategiilor satirice, polemice şi pamfletare, partea cea mai vie a publicisticii eminesciene, o adevărată literatură de idei. Din perspectiva apelurilor persuasive, satira mizează prioritar pe ethos, polemica este centrată pe logos, în timp ce pamfletul recurge prioritar la pathos.” (Mariana Cernicova-Bucă, pe coperta a patra. Doamna Cernicova-Bucă este conferenţira universitar la Universitatea Politehnică din Timişoara).
Autorul mai subliniază că o mare parte a jurnalisticii eminesciene aparţine polemicii. Eminescu recurge la două modele strategice: primul constă în expunerea tezei adverse şi respingerea ei metodică, indicând inconsecvenţele şi erorile pe care aceasta le cuprinde, după care are loc promovarea şi susţinerea tezei proprii. Al doilea model procedează invers, acceptând provizoriu teza adversarului, după care se argumentează falsitatea acesteia.
Daniel Ciurel - "Eminescu orator. Strategii retorice în publicistică". Editura Tritonic, colecţia Comunicare media. 308 pag.
Citește pe alephnews.ro: Membrii Senedd din Țara Galilor vor o lege pentru incriminarea minciunii politicienilor. Sociolog: „Mă îndoiesc că acest proiect va avea succes”
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Elon Musk nu are milă: A închis peste noapte întreaga divizie de Superchargere de la Tesla şi a dat afară pe toată lumea. Încă 500 de angajaţi se alătură celor 14.000 deja concediaţi
ANAF scoate tunurile grele: Încep controalele masive la persoanele fizice. Cine sunt cei vizaţi de aceste controale
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
FOTO. Viciul lui sunt femeile! S-a logodit cu o actriță din filmele pentru adulți, iar la câteva zile s-a afișat cu un manechin spectaculos
PROSPORT.RO
Patru români și-au făcut gaură în buget, după o masă pe litoral de 1 Mai! Câți bani au scos din buzunar la un restaurant din Portul Tomis
CANCAN.RO
Profesorul Vlad Ciurea, avertisment de 1 Mai! Carnea care ne face RĂU: „Marele dușman sunt…”
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe